вівторок, 29 січня 2019 р.


Виховна година
"Мужність випадковою не бває"
Ще юнаки, ще майже діти,
А навкруги і смерть, і кров.
“ На порох стерти, перебити! ” –
Іде на Київ Муравйов.
Полків його не зупинити,

Та рано тішаться кати:
Коли стають до зброї діти,
Народ цей – не перемогти!
М. Луків



Бій під Крутами – це героїчна і водночас трагічна сторінка нашої історії, а 29 січня увійшло в українську історію як день пам’яті мужніх героїв, що душу й тіло поклали за самостійність, волю та незалежність Батьківщини.
Бій тривав кілька годин.У результаті вдесятеро чисельніше російське військо, зустрівши неочікуваний опір, зазнало значних втрат і зупинилося на кілька днів на цьому рубежі. Відчайдушно і героїчно захищали свою землю юні українські патріоти. Усі стояли до останнього подиху.
Тоді загинув цілий студентський курінь, триста юнаків – цвіт української молоді.
Славних хлопців - добровольців загинуло триста,
Бо така вже їхня доля – коротка, терниста.
Ой ви, Крути, ой ви, Крути, біль мого народу,
Віддали життя герої за нашу свободу.
М. Бакай
У нашій історії є чимало кривавих етапів, які символізують жертовність героїв. Але найвеличнішим подвигом стали Крути. Кров героїв не просто символ відродження українства – з того січневого дня 1918 року вона пломенить нам як вічний вогонь української волі, а відтак нагадує нам усім про обов’язок працювати для рідної землі, а особливо тепер, коли вирішується доля України.
КРУТИ
Крути – наша гордість і слава,
Там соколи юні у вічність пішли.
На клич молодої держави,
Піднялися вірні сини.
Грудьми у нерівному бої,
Спинили червону орду,
З честю впали герої,
За Україну свою.
На жертовню поклали,
Свої молодії життя.
Приклад відваги подали,
Слава героїв жива!
Зельман (Лісовий) Михайло


пʼятниця, 25 січня 2019 р.

Святий Вечір Святого Василя
(Новий рік за старим стилем)

Свято Маланки – Щедрий Вечір, і Василя – старий Новий рік

Історично склалося так, що Новий рік у нас відзначається двічі: 1 січня за новим, григоріанським календарем, і через два тижні – за старим, юліанським стилем. 14 січня – день пам’яті св. Василія Великого, архієпископа Кессарії Каппадокійської, який народився близько 330 року у родині  багатих благочестивих батьків. Все свідоме життя він проповідував вчення Ісуса Христа і користувався великою повагою серед віруючих. Українці шанують чесноти святого і увічнили його ім’я в щедрівці  такими словами: «А що другий празник – святого Василія! Радуйся, ой радуйся, земле, син Божий народився!».
Споконвіку, напередодні старого Нового року, за давньою народною традицією, справляють Щедрий Вечір – веселе українське свято з обрядами, забавами, скоромною їжею (піст вже минув): багатою кутею на смальці, ковбасами, пирогами, варениками, млинцями, смаженими на салі тощо. А ще випікають два спеціальні хліби «Маланка» і «Василь». Зазвичай батько питав, сховавшись за великою мискою з пирогами: – Чи бачите ви мене, діти? У відповідь потрібно сказати: – Не бачимо Вас, батьку! – То дай, Боже, щоб і на той  рік не бачили! Цей ритуал  символізував собою замовляння на гарний, високий врожай пшениці, достаток і добробут в родині.
На Щедрий Вечір, тобто в ніч під старий Новий рік, майже по всій Україні, від Таврії до Гуцульщини, традиційно  ходили гурти ряджених – молодіжні ватаги, які щедрували й водили «Маланку» – своєрідний маскарад, що не має нічого спільного з християнськими віруваннями,
«Маланка» – народне дійство, що прийшло до нас з глибокої давнини, і покликане виконувати магічно -заклинальну функцію – відганяти злих духів і забезпечити людям врожай  та здоров’я. Щоб людей не пізнали лихі сили, які можуть заподіяти шкоду, їх треба було налякати. Для цього одяга­ли чудернацький одяг, пере­вертали кожухи, розмальову­вали обличчя, виготовляли страшні маски, у руках мали дзвіночки, калаталки, батоги тощо. Цілковита відсутність, з одного боку, християнських мотивів та символів, й розвинута структура ритуалів господарської, шлюбної, очисної магії, з другого, засвідчують глибокі язичницькі витоки народної обрядової Маланки. Цим популярним жіночим ім’ям позначалося не тільки свято, а й конкретний фольклорний образ, що діяв в обряді у двох планах: героїні новорічних пісень - щедрівок та ритуальної маски. З плином часу традиція вратила свій первісний зміст і значення, й зараз носить лише розважальний характер. Основні діючі особи – перевдягнений у дівчину нежонатий хлопець (Маланка) і, навпаки, дівчина або жінка у чоловічому вбранні (Василь), а також Дід, Баба, Циган і Циганка з дітьми; Коза, Кіт, Чорт, Орач з чепігами (плугом) та ін. Сьогодні ця барвиста маланчина  галерея поповнилася живими персонажами (деякі перейшли з минулих часів): бутафорними «офіцерами» і «солдатами» неіснуючих армій, в кумедному одязі; сучасними «президентами» (вітчизняними і зарубіжними), «депутатами» різного штибу, місцевими «діячами», рекетирами, міліціонерами, «зірками» шоу - бізнесу,  кіногероями тощо. Фантазія маланкуючих аж зашкалює: майструють соломяні, шкіряні, навіть – металеві Маланки, які у супроводі інших масок ходять від хати до хати з новорічними піснями та поздоровленнями. Уся ватага з музиками, що інколи нараховує від 50 до 200 чол., рухається вулицями, стежками, городами, по дорозі бешкетує: закидає тини на стріху, знімає ворота й переносить їх в інше місце, перекидає автомобілі, збидкується над перехожими; щедрує господарю, співає величальних пісень:

Кожний регіон України має свої особливості святкування Маланки. Та чи не найяскравіше це дійство відбувається на Буковині – у Чернівцях та в усіх районах і селах області, де з особливою любов’ю і піклуванням ставляться до свого фольклорного надбання, народженого фантазією й віруваннями народу, бережуть його і удосконалюють.Тут проходять щорічні фестивалі, які варто побачити, бо такого унікального видовища немає більше ніде. І справді, мабуть, тільки на цій землі могло народитися таке поетичне диво, як МАЛАНКА.

Святий Василій Великий вважався покровителем землеробства, обрядодії цього дня носять аграрно - магічний характер. Щедрування –  народний звичай, тому всі щедрівки радісні, оптимістичні, в них бажають щастя, здоров’я, багатства, успіхів кожному члену сім’ї.
Св. Василій – патрон усіх, хто має це славне ім’я. Щиро вітаємо Василів, Василенків, Васильків, Василашків, Василис, Василівних, Васильовичів, з іменинами, і нехай добрий ангел завжди вас оберігає, добро і ласку посилає!
Фото виставка «Плясул»
(до дня святого Василя Великого)
Бременские музиканти


середа, 23 січня 2019 р.


Народознавча година "Різдво - найвеличніше свято"
"Новий рік крокує світом"
Картинки по запросу 2019 рік ÑÐ²Ð¸Ð½Ñ–Різдво Христове – це одне з найбільших християнських свят, яким усі віруючі люди вшановують Сина Божога Ісуса Христа. Він прийшов на землю, щоб показати людям істинне милосердя, навчити пробачати, показати їм правильний шлях у житті.
А бере свій початок ця історія більше 2000 років тому. За євангельськими переказами 7 січня (за старим стилем), або ж 25 грудня (за новим стилем) Марія, мати Ісуса Христа, та її чоловік Йосип прийшли до Вифлиєма. Їм важко було знайти місце для ночівлі, тому вони зупинилися в печері, що використовувалася як хлів для укриття худоби від негоди. Саме там і народився Син Божий. Провісником цього дива стала Вифлиємська зірка, яка вказувала шлях всім, хто хотів прийти поклонитися і принести дари Ісусу Христу. Звідси і традиція прикрашати на зимові свята ялинку, використовуючи зірку.
Царем Іудеї в той час був Ірод. Довідавшись про народження немовляти, якого всі величали царем і майбутнім всесильним правителем, він злякався і дав наказ знищити усіх дітей у віці до 2 років. Марії та Йосипу вдалося врятувати свого Сина, втікши до Єгипту.
988 року Володимир Великий запровадив християнство на Русі – відтоді до нас прийшло і свято Різдва Христового. Хоча деякі історики стверджують, що на теренах України ще в язичницькі часи відзначалися зимові свята, якими вшановувалися бог сонця Сварог, світло, сімейне вогнище і затишок.
На  Різдво Христове ми теж всю ніч колядували також ходили з Іродом

  ІСТОРИЧНИЙ УРОК
ЄДИНА ДУХОМ УКРАЇНА 
Відзначення Дня Соборності – одна з небагатьох традицій, яка прижилася в Української державі. Будь-яка зміна влади, на щастя, не призводить до відміни цього свята, яке в радянські часи вважалося "націоналістичним", а отже заборонялося.
Пояснити це можна двома причинами. По-перше, свято Соборності пов’язано з реальною історичною подією, яка мала місце 22 січня 1918 року в Києві.
По-друге, символіка свята, його глибокий зміст виявився актуальним для сучасної України, яка, можливо, вже не поділена Збручем, але ще поділена Дніпром. Це – визнають усі: влада, опозиція, ідеологічно полярні політичні сили.
Сукупністю цих двох чинників можна пояснити суспільну увагу, яка з року в рік приділяється святу Дня Соборності.
Однак, крім внутрішньо українського, існує зовнішньо український вимір цього свята, про який, чомусь, мало говорять, або ж не надають йому належного значення.
Йдеться передусім про традицію, яка була сформована в період національно-визвольної боротьби ОУН і УПА. Тодішнє гасло ОУН "За Українську Самостійну Соборну Державу!" віддзеркалювало не лише бажання мати самостійну, ні від кого незалежну Україну, а й державу, яка б об’єднувала всі без виключення українські етнічні землі.

Однак, якщо ми на державному рівні відзначаємо День Соборності, то, безумовно, під поняттям "соборність України" маємо розуміти передусім духовну єдність українців, які проживають на території нинішньої Української держави, а також на історичних українських етнічних землях. Без такого розуміння поняття "соборність" не буде мати властивого йому змісту
Властиве ж розуміння питання "соборності", що включає, в тому числі, аспект українських етнічних земель, може бути гідною відповіддю на всі територіальні зазіхання до нашої країни, які були в минулому, є сьогодні, і, напевно, будуть у майбутньому.
Ми навчилися з особливим пафосом співати Державний гімн України. Нагадаю, що там є такі рядки:
Станем, браття, в бій кривавий від Сяну до Дону,
В ріднім краю панувати не дамо нікому;
Чорне море ще всміхнеться, дід Дніпро зрадіє,
Ще у нашій Україні доленька наспіє.
Україна від "Сяну до Дону" – це не поетична метафора, а постійне нагадування про справжню соборність її земель та соборний дух українців.



неділя, 11 листопада 2018 р.

Буковинське віче 3 листопада 1918 р.

 (на вшанування 100-річного ювілею)

 Історія – це пам'ять людського суспільства, його свідомість і совість, засіб самоочищення, виховання прийдешніх поколінь. Є в історії буковинського краю дата, про яку ми з вами повинні завжди пам’ятати. Бо саме події 100-річної давнини сколихнули серця багатьох українських патріотів, які хотіли приєднання нашої зеленої Буковини до України. У боротьбу за соборність українських земель істотні корективи внесло населення краю. 3 листопада 1918 р. у Чернівцях відбулося Буковинське народне віче, організоване Українським крайовим комітетом. Близько 10 тис.
робітників, селян, інтелігентів – учасників віча проголосували за «прилучення австрійської частини української землі до України». Народні представники дали відсіч силам, які прагнули нав'язати рішення про утворення «австрійської України». Віче заявило рішучий протест проти посягань на Північну Буковину з боку румунських «Установчих зборів», що відбулися в Чернівцях 27 жовтня 1918 р. Виражаючи волю більшості населення Північної Буковини, Український крайовий комітет 6 листопада 1918 р. взяв владу в свої руки. Але законне прагнення буковинців у той час не здійснилося. 11 листопада 1918 р. румунські війська окупували Чернівці. Складений з румунів Генеральний конгрес 28 листопада 1918 р. задекларував злуку Буковини з Румунією. Приємно відчувати, що з кожним роком чіткіше й повніше усвідомлюється значення цього важливого акту 3-го листопада 1918 р. у непростому процесі державотворення України. Адже за тих умов, коли державні мужі будували дві держави - Українську Народну Республіку і Західноукраїнську Народну Республіку, буковинці 3-го листопада 1918 року першими своїм «хлопським розумом» подали свій голос за неподільну соборну незалежну Україну, одностайно висловивши свою споконвічну мрію про «прилучення австрійської части української землі до України». Причому це було зроблено цивілізовано, конституційним шляхом, відповідно до права народів на своє національно-державне самовизначення. На жаль, через те, що цьому факту в радянські часи не надавалося належного значення або він фальсифікувався й подавався як приєднання краю до «радянської» України, у частини населення краю, особливо для якого українська, а тим більше регіональна історія не становила інтересу, ще й досі інколи побутує уявлення про «мало значущість» рішення цього віча.То ж, напередодні 100-річного ювілею повернімось до літопису тих подій, щоби переконатися у важливій ролі Буковинського віча як в історії нашого краю, так і в історії українського державотворення в цілому. (По ходу уроку – використання тематичної презентації) 1. Короткий огляд джерел та літератури Те, що Буковинське віче 3 листопада 1918 р. є непроминальною датою в історії нашого 

понеділок, 1 жовтня 2018 р.

День "Посвяти у читачі27 вересня  2018р., як і зазвичай, другокласники Динівецького   НВК                            із нетерпінням чекали на одну із найважливіших подій у їхньому житті - урочистий день «Посвяти у читачі» сільської бібліотеки. Для кожного майбутнього читача це і справді важлива подія, адже бути читачем сільської бібліотеки значить бути на рік старшим, на рік розумнішим та вправнішим за першокласників. Окрім того, у бібліотеці є стільки цікавих книг...

Сільській бібліотекар Ігнатеско А.В ознайомила учнів із бібліотекою, з формуляром, куди будуть записуватись книги, які вони будуть брати в бібліотеці. А називається вона «Книжкове містечко», де зберігається дуже багато мудрих та цікавих книжок. Вони поведуть вас в далекі мандри, в інші світи, разом із ними ви зможете побувати на всіх планетах, а захочете - опуститесь на дно океану, вони розкриють перед вами чарівний світ природи. Знають вони і казок багато. А що означає слово «Бібліотека»?. Слово «бібліотека» складається з двох слів, «бібліо» - книга, «тека» - сховище, а разом - сховище для книг. Проте, книги тут не тільки зберігаються, а й видають додому. Сьогодні ви, всі учні 2 класу станете читачами нашого бібліотечного царства. Але перш ніж стати читачами ви повинні пройти іспит. До нас на свято завітали казкові герої, Королева Книжкового царства зачитала правила поводження з книгою, а учні 2 класу в день посвяти в читачі, запам`ятали, як треба любити і поводитися з книгою і дали урочисту обіцянку:
- цінувати книгу - джерело знань;
- берегти книги, охайно з ними поводитися;
- не робити на книгах поміток, не малювати, сторінки не загортати; 
- своєчасно повертати книги до бібліотеки.

І на завершення бібліотекар Ігнатеско Аліна.В побажала учням бути активними читачами бібліотеки, щоб книги стали вашими друзями не тільки під час навчання, а й на все життя. Якщо ви багато читатимете - станете освіченими, розумними. Намагайтеся щодня прочитати хоча б одну сторінку з нової книги. Людина, яка любить і вміє читати - щаслива, тому що поруч з нею завжди найкращий друг і порадник - книга. 
«... учитесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.»
Цими словами Т. Шевченка бібліотекар Ігнатеско Аліна.В закінчила свято.





четвер, 27 вересня 2018 р.


ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ БІОГРАФІЯ  28 вересня 1918 року в селі Василівці (тепер Кіровоградська обл) в бідній селянській сім’ї. Тут минули його дитинство й юність. Він вчився в рідному селі у школі і в 1933 році закінчив семирічку. Влітку 1933 року мати провела молодшого сина Василя до Кременчука. Спочатку Василь Сухомлинський вчився в медичний технікум, але незабаром пішов звідти, вступив на робочий факультет, достроково закінчив його і був прийнятий до педагогічного інституту. З 1935 р. починається педагогічний шлях В. О. Сухомлинського. У 17 років він став вчителем заочної школи недалеко від рідного села. Перевівся до Полтавського педагогічного інституту заочником і закінчив його в 1938 році. Закінчивши інститут, Сухомлинський повертається в рідні місця і працює викладачем української мови і літератури в Онуфріївській середній школі. от 6 999 грнот 2 999 грн52 грн5290 грн У 1941 році під час Другої світової війни добровольцем йде на фронт. У січні 1942 року Сухомлинський був важко поранений, довго лікувався і вже не зміг повернутися до військової служби. У червні 1942 року його призначили директором сільської середньої школи, де він працював до березня 1944 року. 9 лютого 1943 року подав заяву про вступ до ВКП(б). Як тільки рідні місця були звільнені, він повернувся на Батьківщину і став завідувачем районного відділу народної освіти. Проте вже в 1947 році Сухомлинський просився назад до школи. У 1948 році Сухомлинський стає директором Павлиської середньої школи і працює а цій посаді 23 роки (до кінця життя). В 1948 році це була звичайна, пересічна школа. 23 роки стали найпліднішим періодом його науково — практичної та літературно—публіцистичної діяльності. Звичайну сільську школу він перетворив у справжню педагогічну лабораторію, де видобував скарби педагогічної мудрості. У 1955 р. захистив кандидатську дисертацію на тему «Директор школи — керівник навчально—виховного процесу». З 1957 р. — член-кореспондент Академії педагогічних наук РРФСР. 1958 — заслужений вчитель УРСР. 1968 — нагороджений званням Героя Соціалістичної Праці. Цього ж року обраний членом-кореспондентом Академії педагогічних наук СРСР. 2 вересня 1970 року Василь Олександрович Сухомлинський помер. Василь Сухоминський написав 48 монографій, понад 600 статей, 1500 оповідань і казок для дітей. Василь Олександрович ставив і розв’язував проблему формування в молоді національного і естетичного світобачення. Про один із шляхів успішного розв’язання цієї проблеми він писав, що у душі дітей мають увійти кращі народні традиції і стати святим законом, бо не можна уявити народ без імені, без пам’яті, без історії. В дусі українських культурно-історичних традицій вчитель констатував, що мудрість є найважливішою прикметою людини. У його працях часто знаходимо вислови «мудра людська любов», «мудрість жити», «гідність — це мудрість тримати себе в руках». Педагог цілеспрямовано формував у кожного вихованця вміння бути маленьким філософом, осмислювати світ через красу природи. Для Сухомлинського формування естетичного почуття дитини, її емоційної культури — основне завдання гуманістичного виховання. А сприйняття й осмислення прекрасного — основа естетичної культури, без якої почуття лишаються глухими до всього високого й благородного. Книга «Серце віддаю дітям» мала привселюдне зізнання і підтверджене трудами і щоденними діяннями великого вчителя. Він писав: «Що було найголовнішим у моєму житті? Не роздумуючи, відповідаю: Любов до дітей».